З досвіду роботи


Розвиток пізнавальних інтересів учнів на уроках  біології

Особливо актуальною в сучасній школі залишається проблема зниження пізнавального інтересу та пізнавальної активності учнів. Саме тому декілька років я працюю над проблемою «Розвиток пізнавальних інтересів учнів на уроках  біології».
Інтерес – рушійна сила пізнання та навчання. А головне завдання вчителя – це пробудження та розвиток інтересу.

Мета мого досвіду: шляхом дослідження інтелектуальних і творчих особистісних якостей учнів домогтися диференціації впливу на розвиток кожної дитини з урахуванням її інтересів, мотивів, системи цінностей; стимулювати розвиток здібностей кожної особистості.
Щоб досягнути мети, необхідно реалізувати такі завдання:
·        створити оптимальні  умови для розвитку творчої особистості дитини;
·        сприяти позитивній мотивації учнів до пізнавальної діяльності;
·        розвивати потреби в самопізнанні, самореалізації, самовдосконаленні;
·        створити атмосферу співпраці і взаємодії вчителя та учня;
·        сформувати в учнів навички отримувати, осмислювати та використовувати інформацію з різних джерел;
·        ефективно та творчо застосовувати набуті знання та досвід на практиці;
·        сприяти участі школярів в різних конкурсах, олімпіадах.
Вважаю, що процес навчання – це завжди творчий пошук. Як писав В.О. Сухомлинський «Учитель готується до уроку все життя…»

Але завжди треба пам’ятати, що кожен учень відрізняється від іншого учня психікою, інтересами, рівнем розумового розвитку, здібностями.
Розвиток здібностей учнів залежить від:
·        впевненості у власних силах;
·        вироблення умінь самостійно працювати;
·        вимогливості до себе;
·        уміння переборювати труднощі у роботі;
·        оволодіння технікою роботи тощо.

 Однак сучасний вчитель біології повинен бути ознайомленим із інноваційними технологіями. У своїй практиці застосовую елементи таких інноваційних технологій: робота в парах, проблемне навчання, педагогіка співробітництва, науково-дослідницька робота, інтерактивні та ігрові форми роботи навчання та в своїй роботі застосовую інформаційно-комунікативні технології.
Основним критерієм застосування нового вважаю результат навчання самого учня, його інтерес до знань, його знання, вміння, практичні навики, розкриття творчих можливостей та здібностей дитини.
Новий навчальний матеріал викладаю з опорою на раніше вивчений, використовую міжпредметні зв’язки та самостійну роботу учнів з натуральним роздатковим матеріалом, що сприяє реалізації в навчальному процесі основних дидактичних принципів навчання: наступності, наочності, зв’язку навчання з життям, тощо.







Підвищує інтерес до навчання робота з підручником, ілюстраціями, малюнками, схемами.
     На уроках біології забезпечую індивідуальний підхід до кожного учня з урахуванням його здібностей. Готуючись до уроку, підбираю навчальні завдання, які різняться змістом, рівнем складності, темпом оволодіння програмовим матеріалом, формами організації навчальної діяльності, дозами та характером допомоги, яку надаватиму учням під час виконання роботи.
Для розвитку пізнавальних інтересів впроваджую у практику роботи коригувально-пізнавальні завдання, дидактичні ігри, конференції, олімпіади, конкурси, вікторини, під впливом яких пізнавальні інтереси учнів стають стійкими і дієвими. Урізноманітнюю типи уроків, використовую інтерактивні вправи: «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Знайди пару», «Закінчи речення» тощо.
Розвиткові пізнавальних інтересів учнів сприяють навчальні екскурсії, під час яких школярі ведуть фенологічні спостереження за рослинами,
доглядають їх і бачать реальні результати своєї роботи. Тематикою для дослідницьких робіт часто є «Лікарські рослини, їх заготівля та охорона».


В своїй роботі застосовую інформаційно-комунікативні технології.
 Використання комп'ютерних програм на уроках породжує в учнів інтерес, якого так часто не вистачає під час навчання. Сама присутність комп'ютера робить урок незвичним та незабутнім, а значить, запам'ятається велика частина того, про що йшлося.

  Діти, які щойно перейшли до середньої ланки, значною мірою сприймають життя як гру. Їхні очі широко відкриті назустріч чомусь казковому, незвичайному, досі незвіданому.  За моїми спостереженнями, вони охоче, з великим задоволенням виконують такі завдання, де є можливість їм виявити творчу індивідуальність.  І тому уроки з елементами казки, гри, в такому віці надзвичайно  ефективні.
         Отже, ігрова діяльність школярів є важливим природо відповідним засобом формування особистості дитини. 
 Саме у грі педагог може побачити дитину з усіма її індивідуальними якостями.
Тобто гра є пізнавальною діяльністю. 
Позакласна робота проводиться паралельно з класною і є засобом розширення, поглиблення і вдосконалення знань, здобутих учнями на уроці. Регулярно веду роботу із обдарованими учнями.
Розвиваючи пізнавальну діяльність учнів в позаурочний час проводжу: природоохоронну роботу, тематичні вечори, екскурсії, предметні тижні, вікторини, конкурси, виставки.
Структура системи роботи у розвитку пізнавальних інтересів полягає у саморозвитку учнів, у позакласній роботі, у звичайній урочній роботі, яка грунтується на таких прийомахі формах роботи:
термінологічна дуель;
бліц-турнір;
ігри (рольові, пізнавальні);
вибірковий диктант;
незакінченні речення;
зайвий термін (слово);
спіймай помилку;
мозковий штурм;
дискусія, дебати;
проекти;
дослідницька робота;
ситуативні, проблемні завдання;
складання казок, віршів, ребусів, кросвордів;
цікаві факти;
розв’язування задач тощо.
Саме вони, на мою думку, створюють простір для учнів, в якому вони можуть активно творчо мислити та творчо діяти.

Немає коментарів:

Дописати коментар